5 tips voor een geslaagde fotoshoot (1)

.
Image and video hosting by TinyPic

.

Als (beginnende) fotograaf kan een geplande fotoshoot af en toe wat stressmomenten met zich meebrengen. Ben ik niets vergeten? Heb ik wel het juiste adres opgeschreven? Wat als mijn foto’s mislukken? Graag geef ik jullie 5 tips mee die mij al goed van pas zijn gekomen!

.

  1. Duidelijke afspraken
    Spreek alles op voorhand duidelijk af met de klant. Hoe laat en waar spreken jullie af? Hoeveel bedraagt de vergoeding? Wat krijgt de klant hiervoor terug? Communiceer deze info zeker nog een keertje extra 1 of 2 dagen voor de fotoshoot om misverstanden te voorkomen!
    .
  2. Weet waar je aan begint
    Probeer vooraf zoveel mogelijk info te verzamelen over de locatie of achtergrond van de shoot, om hoeveel dieren het gaat, wat voor foto’s de eigenaar graag wil, enzovoort. Op basis hiervan kan je kijken hoeveel tijd je ongeveer kwijt zal zijn, kan je kiezen welk materiaal je meeneemt en kan je eventueel bepaalde zaken vooraf al instellen op de camera. Zo verlies je zo weinig mogelijk tijd de dag zelf.
    .
  3. Materiaal
    Zoals ik hierboven al heb aangehaald: bepaal vooraf welk materiaal je nodig zal hebben. Je wil immers niet teveel extra dingen meezeulen die je alleen maar zullen hinderen. Controleer vlak voor de shoot zeker of je niets vergeten bent. Nog belangrijker: check of je geheugenkaartjes leeg zijn en batterijen volledig opgeladen.
    .
  4. JPEG én RAW
    Ik geef eerlijk toe dat ik niet altijd een held ben wat nabewerken betreft. Van sommige foto’s weet ik soms niet meer wat ik ervan moet maken of krijg ik de kleuren niet helemaal goed. Het is dus handig om twee versies van een foto te hebben. Het neemt een boel extra plaats in op je geheugenkaartjes (zeker wanneer je gewend bent enkel in JPEG te schieten), maar ik ben mezelf hier al meermaals dankbaar voor geweest.
    .
  5. Wees professioneel
    Niemand zal je serieus nemen als fotograaf als je 20min te laat aankomt, ongeïnteresseerd wat foto’s schiet en vertrekt. Je hoeft echt niet als een stijve hark een uur bloedserieus staan fotograferen (in tegendeel: spontaniteit is key!), maar mensen verwachten een bepaalde dienst van jou. Bovendien kan een gebrek aan professionaliteit de oorzaak zijn van slechte reclame, en dat wil je uiteraard vermijden.

Plaats een reactie